Ture Dahlö var en konstnär och grafiker som bodde i Hässelby villastad fram till 1970. Han föddes 1895 i Stockholms-Näs i Uppland, där föräldrarna var lantbrukare.Dahlö studerade ett år vid Althins målarskola på Östermalm i Stockholm 1917-1918 men efter det arbetade han helt på egen hand. Han bodde den största delen av sitt liv i Hässelby, men torde vara ganska okänd av dagens hässelbybor.
Brodern Karl Dahlö bodde med sin hustru Matilda och son Karl Erik i en villa på Blomodlarvägen 15 i Hässelby villastad. Ture Dahlö var inackorderad i ett av villans vindsrum, och där stannade han hela sitt liv.
Den här tavlan ”Svensk förortsbebyggelse” är Ture Dahlös utsikt från broderns vindsrum i Hässelby en tidig vårdag. Tavlan är målad 1932, och inköptes av Moderna Museet 1968.
Där på vinden i sin brors villa hade Ture Dahlö sitt sovrum. Kritikerna var oftast positiva, men kunde ibland uttrycka sig nästan obegripligt:
"Utan att fördjupa sig i naturalistiska detaljer eller förtäta motivet i naivistisk riktning lyckades han ofta avlocka det en ton av vardaglig poesi, som var hans helt egen. Dahlös måleri var välgörande fritt från tillgjordhet och effektsökeri".
Här har Ture Dahlö dristat sig till att göra ett självporträtt. Som person var han, enligt vänner och bekanta, försynt och tillbakadragen.Han satt ofta modell som arbetare åt en annan konstnär på den tiden, Albin Amelin.
Ture Dahlö innehade 1935-1936 Ester Lindahls stipendium och då reste han runt i Spanien, Marocko, Frankrike, Belgien och Norge. När han var i Spanien 1936 utbröt den socialistiska revolutionen i landet och Ture Dahlö fick i all hast fly därifrån.
Denna vintermålning av Hässelbybebyggelsen är från 1931. Jag tycker mig kunna identifiera det stora huset mitt i bild. Det låg i så fall på Blomodlarvägen i Hässelby villastad.
”Dahlö rörde sig oftast i den stockholmska förstadsmiljön i Hässelby, som han småningom levt sig in i och lärt sig tolka med vad man skulle kunna kalla en försynt intensitet. Det har varit något absolut äkta i denna konst men samtidigt något lite försiktigt och trevande”.
Detta är samma hus som på målningen ovanför. Det låg på Blomodlarvägen, fotograferat 1980 av Stig Forsslund. Denna byggnad revs i början av 1980-talet.
Ture Dahlö var på 1930-talet medlem i Färg och Form. Han är numera representerad i Nationalmuseum, Moderna museet, Göteborgs konstmuseum, Malmö museum med flera.
En målning kallad ”Höst i Hässelby”. Man kan undra om Dahlö någon enda gång målade en ”vacker” tavla. Även de mest idylliska landskapsmotiv fick en sträv sälta, när han borstade upp det på duk.
De här medaljerna är från Hässelby Pistolklubb. Troligen var medaljerna designades av Tore Dahlö i början av 1950-talet.Bilden är ur Svenska pistolskytteförbundets medlemstidning Pistolskytte nr 1 2018.
När Lindaugården vid Berghamnsvägen i Hässelby villastad återinvigdes 1956, efter en omfattande renovering, var det vernissage på en konstutställning i gårdens olika rum, där Ture Dahlö, tillsammans med andra hässelbykonstnärer, Arne Ljungqvist, Rune Hagman, Ingemar Eklund, Tage Olson, Edward Lindahl och Anders Blom ställde ut sina konstverk.
Ture Dahlö sökte gärna motivet i den omedelbart omgivande verkligheten, i det bråtiga utkantssamhället, i fattiga stuginteriörer, i nakna barrskogsdungar. Det var särkskilt det uppsvenska landskapet i Hässelby som inspirerade honom.Ragnar Hoppe skrev 1946: ”Jag undrar om det är många nu levande svenska målare, som kan uppfatta och återge sina upplevelser med sådan genuin svenskhet som just Ture Dahlö.”
Detta är en av mina favoriter.
Denna oljemålning av Ture Dahlö från någon gång på 1930-talet är ett av hans verk som jag gillar mest.
Ture Dahlö har målat många landskap, bl.a. från Hässelby, där det i själva den gråa höstluften över de röda stugorna ligger något säreget men i ord svårgripbart svenskt. Ture Dahlö dog den 9 oktober 1970. Han bodde hela sitt liv i det lilla vindsrummet, och han var hela tiden ogift.
Har du kommentarer, tips eller förfrågningar: skriv E-post "Om Hässelby" . Copyright Henrik Henrikson.